onsdag 11. november 2015

Vinterskjørt

"Alle" strikker skjørt for tiden, jeg ser det går i zikkzakk og klompelompe, men jeg valgte i første omgang det enkleste av det enkle....3 rett og to vrang:)

IMG_6433

Inspirasjon har jeg fått på Strikkesida på fb av en dame som heter Ann Kristin Viken. Jeg har brukt Drops Nepal, et godt garn til dette formålet, for det gir litt tyngde i skjørtet. Jeg la opp 215 m på p 5 og strikket 3 r og 2 vr til arbeidet målte 35 cm. Deretter felte jeg inn til 2 r og 2 vr. Strikket så 4 cm. Felte så inn til 2 r og 1 vr, og strikket videre 8 cm. Gikk så over til p 3.5 og strikket glattstrikk i 3,5 cm, strikket en omg vrang til nedbrettskant, og videre 3,5 cm til nedbretting.

IMG_3084

Målene før og etter felling er selvfølgelig individuelle..kanskje vil flere ha et kortere skjørt. Dette er vel str M/L vil jeg tro. Størrelsen kan jo også justeres med pinnevalg og garnvalg…har satt strikk i løpegangen i midja. Det gikk i alt med 8 nøster til dette skjørtet.

IMG_3094.JPG (2)

Tror dette skal bli et velbrukt skjørt utover vinteren:)

Klem fra tovepia………………….som er kledd for kuldegrader;)

 

18 kommentarer:

Mormorfarmor Inger sa...

Berre lekkert :)
Klem fra meg!

Rigmor sa...

Det var et nett og enkelt skjørt :) lyst på et slikt jeg også - og nå fikk jeg virkelig inspirasjon - takker for tips ang garn og div. Dette var fint

Bente sa...

Lekkert skjørt, takk for oppskrift

Strikkeheksen sa...

Hvor er det sejt - enkelt og så i den smukkeste farve af alle ;-) Jeg er blevet helt vild med strikkede nederdele, så jeg går og overvejer om, jeg skal lave nogle flere. Men lige nu står den på gavestrik - så det er med at skærpe pindene ;-) Ha en dejlig aften :-)

Birgitte sa...

Det var kjekt å se et annerledes strikkeskjørt enn det "alle" strikker om dagen. Kjempefint!!

Refleksjon på livsvegen sa...

SÅ FLOTT!

DYKTIGE DU :-)

amo sin blogg sa...

Lekkert skjørt,
og ikkje minst varmt og godt til vinteren.

KLem

RandiA sa...

Fin og klar oppskrift. Kanskje jeg prøver denne. Takk.

Snuppesnella sa...

Kjempefint ! Flott farge !

RandiT sa...

Så lekkert !

Ruths datter sa...

Lekkert rett og slett. jeg bruker mine fletteskjørt hele tiden, men angrer på at jeg ikke laget løpegang i livet. Kan fort bl århundrets sigeskjørt.
Klem

Lisbeth sa...

Kjempefint! Og flott farge :)

Mitt lille roterom sa...

Ja,alle strikker skjørt og jeg har vært inne på tanken jeg også, men det blir nok ikke før vi er over på det nye året.
Skjørtet ditt var flott og enkelt. Nydelig farge og ja, tror også at et slikt skjørt kan bli mye brukt :)
Ønsker deg ei god helg - her har vi litt snø og kaldt, ser ut som om vinteren er i anmarsj. Vi har enda kortet ned den med minst en mnd.
Klem fra Ann Elisabeth

Sidselsidserk sa...

Flott skjørt! Ser at alle er i strikkeskjørt modus og jeg har en lei tendens til å henge meg på ett år i etterkant:-))

KKvinneblogger sa...

Jeg hører ikke med til "alle" i denne sammenheng, men et sånt rett skjørt i rett og vrang, må vel jeg også kunne få til! God idé :)

Ingrid Tunheim sa...

Wow...fy søren så fint det var!

Sylvia sa...

Heisann
Kjempefint skjørt du har strikket. Og med rette og vrange masker, sitter det jo perfekt der det skal.
Jeg er en av dem som har strikket sikksakk-skjørtet, og jeg er også veldig fornøyd med det. Tror det blir en linvariant av det til sommeren, i en gla farge, for mitt vinterskjørt er sort ( passer til alt, som vi sier)
Også må jeg bare beundre den fine Nancykofta di, i innlegget under her. Herlighet så fine "farger" du har valgt. De er perfekte til deg!!!!!
Det er det jeg prøver å hjelpe kundene mine med, å velge den riktige fargenyansen til nettopp DEM. Mange er så usikre, og velger fargene til modellen, eller noe de har sett på andre. DU har iallefall skjønt det!!!!!
Rimfrost og tåke her i dag. Men solen titter frem, ser jeg. Så det blir en herlig dag. Uten snø, heldigvis!!!
Klem

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei Tove! Takk for oppskriften! Her ser du mitt vinterskjørt: http://cathskreativehjorne.blogspot.no/2017/11/strikket-vinter-skjrt-med-fin-fall.html Det neste blir nok at jeg også strikker et med juksefletter! Men først venter en vinterveske med fletter, som jeg holder på med! Ha en fin fredag og god helg! Klem Cathrine :-)