søndag 23. september 2012

Lystrekk................igjen;)

Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige innimellom, men får ikke gjort noe med det, er jeg redd:) Denne tidlighøsten har det blitt heklet noen lystrekk, og de jeg hekler av bomullshyssingen fra Rema, er blant favorittene….men det er viktig å velge rett hyssing, for noe de har er fryktelig tungt å hekle av. Den til høyre bruker jeg til pynt øverst.


Hyssingen i midten har art.nr. 10524 og er myk og god. Jeg bruker heklenål 3.5, og denne heklenåla er min favoritt, kjøpt på Stoff og Stil..ikke så hard til fingrene som andre. Hjertet har jeg kjøpt på Nille; tømte butikken på Oppdal da jeg var der:)


Jeg har kommet fram til denne oppskrifta, og da passer trekket perfekt til de største sildeglassene fra Delikat. Legg opp 5 lm, hekle 10 fm rundt ringen. På neste runde 2 fm i hver fm. Deretter 2 fm i hver andre fm, så 2 fm i hver tredje fm, 2 fm i hver fjerde, 2 fm i hver femte….da har du 6 omg (ringer/riller). Jeg fortsetter med 1 fm i hver fm ytterligere 4 omganger (tilsammen 10 omg). Da går jeg over til staver med 2 lm mellom, men første stav hekles som 4 lm (=1 st + 2 lm). Siste lm på omg hekles sammen med 2. lm på første stav. Det er ideelt med 21 lm-buer til disse glassene.
På neste omgang starter jeg med en kjedemaske mot midten av buen, deretter 1 st + 2 lm....på det viset får du forskjøvet lm/st slik at hullene slipper å komme rett over hverandre..synes det er penere. 


Hekler tilsammmen 11 omg med hull, og avslutter med en kant som består av 3 staver rundt hver bue, men den siste festes med en fm i kommende bue. På den måten blir kanten bølgete. Forstå det den som kan;)..... ikke enkelt å skrive dette på en grei måte;) Har lagt ut noen lystrekk i tovebua, og det kommer flere;)

Der er søndag, det er sol….ikke så verst det heller…så

Klem fra tovepia……………………………………….som skal rydde litt utomhus;)

36 kommentarer:

Mitt lille roterom sa...

Herlige lystrekk du lager :) og SÅ søtt med de Nille-hjertene.... Lekkert!!

Kos deg videre denne søndagen!

Klem fra Ann Elisabeth!

Snuppesnella sa...

Wow ! Jeg skal jammen prøve meg
på et slikt lystrekk. Takk for oppskriften. :)

Koselig her hos deg som vanlig.
Ha en fin søndag videre både ute og inne.

Mormorfarmor Inger sa...

Kjempefine! Og jeg har greid å lage sånn jeg også, takket være deg! Så gjenta gjerne, helt ok for meg! Kjøpte noen hjerter på Nille her om dagen jeg også, men så jo etterpå at det var sånne klypehjerter... dobbelte. Jaja - får vel finne på noe med dem etterhvert, kanskje?

Ha en nydelig søndag, og du får lov til både å rydde og pusse vinduer på en søndag, av meg ;)
Klem!

Hobbybruket sa...

Det er så greit med slike små prosjekter som er gjort unna på kort tid. Og så passer det jo veldig bra med noen flotte lyslykter nå som kveldene begynner å bli mørkere. Ha en riktig fin søndag. Klem :0)

Marion sa...

Stilig...trodde man heklet i vanlig garn jeg...der ser du hvor jeg har fulgt med...hihi

Ha en superflott søndag flotte Tove!
klæm

stallnilsen sa...

Kor flott det var, må prøve mæ på det og, takk for tipset :)

Ha en fin søndag i sola,

hilsen Lisbeth ;)

Siv sa...

Utrolig koselig lykt! Takk for at du deler oppskrifta! :o)

ANNEPÅLANDET sa...

Nei, nå syns jeg det sto lysSKREKK i overskriften, jeg, og lurte på hva det var for noe :-)
De ble veldig fine! Hyssing skal man ikke kimse av, det kan brukes til så mangt. Og jeg visste ikke at man kunne på Clover-heklenålene hos Stoff og Stil - sikkert billigere enn å bestille fra utlandet, slik jeg har gjort. Må sjekkes ut nærmere!

Ha en riktig fin uke!

Greta sa...

Flotte lykter og kjekt med oppskrift til dem som hekler. Av og til blir det slik att ein må gjenta seg. ein må jo kunne blogge om ting, sjølv om ein har laga sånt før og :0). Kos deg videre på denne vakkre søndagen

Janne sa...

Lystrekkene dine er nydelige !!
Må le litt av de hjertene...jeg startet i juli med disse hjertene, og plutselig er hovedlageret til Nille tomt :))
Godt jeg har mitt eget lille lager:)
Ønsker deg en superflott søndag!
Klem fra Janne

Bluggi buggi blogg sa...

Så fine de blir. Hekler en del selv så takk for oppskriften. Kan komme godt med den dag :)
Trude :)

KariL sa...

Flott lykter du lager og takk for oppskriften. Dette må jo bare prøves:)

KariLklem :)

Janna sa...

Du er bare et oppkomme av virkelyst og gode håndarbeidsideer. Synes det er beundrende, jeg, som ikke har tatt i en heklenål på 30 år!

Men kjenner at nu får eg såååå lyst, men har nok å gjøre med mattestudiene for øyeblikket. Ikke ferdig før til våren, men da...

Ha ei fin ny uke, Tove.
Klem

BrittB sa...

Lyslykter blir vi ikke lei av, så det er bare å produsere i vei! :-) Så fine og forseggjorte, de lyktene dine. Takk for oppskrift og tips, kan komme godt med! Ha en fortsatt fin søndag!

Mona sa...

Disse er bare sååå fine!
Jeg har laget sånne innimellom de siste 3 årene, så det har blitt mange! Heldigvis kan man gi dem bort og selge dem :-)
Har hyssing liggende jeg også, det har jeg ikke prøvd før, men det kommer nok!!
Ha en fin kveld!!
Klem Mona :-)

Tonemor sa...

Nydelige lystrekk. Takk for at du deler oppskrift. Får vel bare sette igang med å spise sild jeg nå da.
God søndagskveld
Klem Tone

Synøve sa...

Fine lykter du lager - det morsomme er at de blir så helt forskjellige etter hvilket garn/hyssing man velger, og hvilket stæsj man setter på...:) Jeg prøver å restituere meg etter loppehelga, nå må fokuset vendes mot fagstoff og studiesamlinger...!!! Fin uke til deg - kanskje sola vil være sammen med oss noen dager framover også:)) Klem

Sologbolig sa...

Kjempefint ! Ei slik heklenål har eg også, og den er god !! Nyt søndagskvelden !

Havfruen sa...

Disse er rååååfiiine :) ønske mæ...:))
Klemmings :)

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

De er bare så fine disse lystrekkene dine!
Nesten så en må prøve selv...men er så klønete med oppskrifter...
Det skjønne hjertet ble prikken over i-en:))

God ny uke!

Shy sa...

Fantastisk fine!
Eg må prøve dette eingong :)

Helle sa...

Når man finner noe som er godt for både hendene og hodet, hvorfor bytte? Synes de dessuten er veldig dekorative. :)

Synnøve sa...

Kjempefine lyslykt. var fint med hjerte til pynt.
Jeg har kjøpt to lyslykter som er heklet. For jeg synes de er så fine. Å jeg kan ikke og hekle selv;(
Kjempefin vær i hele helga.
Gjør så godt til kropp og sjel og være ute og nyte god været.
Fått ryddet skikkelig i beddene i dag.
Klem Synnøve
ps.har du tips om hvor jeg kan finne oppskrift på ei kåpe str ca 6-9mnd. Har lett og lett på nette men finner ikke noe.

liven sa...

Så koselige Tovepia!!
Jeg samlet glass til en dame som lager slike her...til takk fikk jeg et lysglass :)

ha en fin kveld...og en god kommende uke :)

Ruths datter sa...

Kjempestilige lykter. jeg lager de omtrent make jeg også. Har prøvd med ullgarn,men det var ikke så greit. Bomull er best.Fin helg her også. Stor sol over Bergen.
Klem

Tulip sa...

Nydelig. Tenk at man kan hekle noe så fint med hyssing;)

Huff, så ille å lese om dusjveggen som eksploderte, jammen godt det gikk bra med deg!

Guri sa...

Stilig!! Og så enkelt (for dem som kan det) ;)
Søndagsklæm fra Havgapet

Refleksjon på livsvegen sa...

Veldig fint og koseleg!

Stor SOL klem :-)

Stubbetufsa sa...

Det ble jo søtt!
Ha fine dager!

Vibekes lille ullne sa...

Det gjør vel ikke så mye at du gjentar deg selv, når lyslyktene er så flotte og du koser deg mens du holder på. :) Det høres jo veldig overkommelig ut kostnadsmessig også. God uke til deg! :)

Anonym sa...

Herlig bilde og nydelig lyktetrekk! klem Grethe

Bente`s Hobbyrom sa...

Så fint det ble Tove :O) Og jommen godt du fikk tømt den butikken . De har flere nede i Horten men nå har jeg et lager som Nille vil misunt meg , klem fra Bente :O)

HildeP. sa...

Kjempesøtt lyslykt! Takk for både trådtips og oppskrift! Hjertet var lekkert, kanskje jeg må innom min lokale Nille- butikk. Regner ikke med du har vært her også? ; ) Kos deg med ny uke! : ) Klem Hilde

Unknown sa...

Bare helt nyyydelige!!
God høstklem fra meg

Line sa...

Her var det utrolig mye fint å se på. Må nok legge meg til å følge med videre. Så kult å bruke hyssing å hekle med.

Eli Kristin Magnussen sa...

Nydelig! De er kjempeflotte disse trekkene, mye kos med lys og varme :) Ser ulike varianter popper opp overalt i blogglandia, blir vel en mani dette også fremover ^_^

Tusen takk for at du deler både oppskrift og inspirasjon. Ser ikke bort i fra at det kan bli noen slike under juletreet... ;)

Fin mandag videre!

Eli Kristin